..::مجله سینما::..

اخبار سینمای ایران و جهان و ...

..::مجله سینما::..

اخبار سینمای ایران و جهان و ...

گزارش خواندنی درباره حواشی جنجالی سریال نوروزی مهران مدیری

گزارش خواندنی درباره حواشی جنجالی سریال نوروزی مهران مدیری- بخش دوم
پاسخ صریح امیر مهدی ژوله درباره نویسنده بی‌سواد و متن احمقانه، حلقه دروس و مدیتیشن، حضور علی پروین در سریال و باقی قضایای «مرد هزار چهره»

پاسخ صریح امیر مهدی ژوله  درباره نویسنده بی‌سواد و متن احمقانه، حلقه دروس و مدیتیشن، حضور علی پروین در سریال و  باقی قضایای «مرد هزار چهره»

ادامه مطلب ...

گزارش خواندنی درباره حواشی جنجالی سریال نوروزی مهران مدیری

گزارش خواندنی درباره حواشی جنجالی سریال نوروزی مهران مدیری- بخش اول
اظهارنظرهای تند توکا نیستانی، ، حرف‌های لیلی گلستان درباره شائبه‌های سریال و حرف‌های رضا رشیدپور درباره حذف صحنه‌هایی از بازی او در «مرد هزار چهره»

اظهارنظرهای تند توکا نیستانی، ، حرف‌های لیلی گلستان درباره شائبه‌های سریال و حرف‌های رضا رشیدپور درباره حذف صحنه‌هایی از بازی او در «مرد هزار چهره»

ادامه مطلب ...

آمار فروش هفتگی سینماهای آمریکا

"کله‌چرمی‌ها"ی جرج کلونی دوم شد

آمار فروش هفتگی سینماهای آمریکا - 16 تا 18 فروردین 1387

 

جرج کلونی در صحنه‌ای از فیلم

جرج کلونی در صحنه‌ای از فیلم "کله‌چرمی‌ها"

ادامه مطلب ...

35 بازیگر در «اخراجی‌ها 2»

اکبر عبدی و محمدرضا شریفی‌نیا قطعی شدند؛
35 بازیگر در «اخراجی‌ها 2»

35 بازیگر در «اخراجی‌ها 2»

سینمای ما - اکبر عبدی و محمدرضا شریفی‌نیا برای بازی در فیلم جدید مسعود ده نمکی قرارداد بستند تا اولین بازیگران قطعی «اخراجی‌ها2» باشد. 
اخراجی‌ها (2) همچنان در مرحله انتخاب بازیگر قرارداد و قرار است 35 بازیگر در این پروژه جلوی دوربین ده نمکی بروند. حضور این تعداد بازیگر در یک فیلم سینمایی اتفاقی بی‌سابقه در سینمای ایران است. باقر عباسی که یکی از هنرمندان آزاده است به عنوان دستیار کارگردان با مسعود ده نمکی در این فیلم همکاری می‌کند. عباسی در دوران اسارت نیز در حوزه نویسندگی فعالیت داشته و در نگارش فیلمنامه‌ «اخراجی‌ها2» نیز به عنوان مشاور همکاری کرده است. نکته جالب درباره این پروژه حضور هنرمندان آزاده در فیلم است. ده نمکی قصد دارد برای همه نقش‌های هنروران فیلمش حتی نقش عراقی‌ها نیز از آزادگان استفاده کند. ده نمکی و کاسه‌ساز همچنان سرگرم انتخاب بقیه بازیگران و عوامل این فیلم هستند تا «اخراجی‌ها2» نیمه خردادماه جلوی دوربین برود. «اخراجی‌ها2» یک فیلم اردوگاهی صرف نیست و قرار است در سه بخش شهری، جنگ و اردوگاه فیلمبرداری شود.
در این فیلم به اتفاقات نادری درجنگ تحمیلی ‌اشاره می‌شود که برای اولین بار به تصویر درمی‌آیند. اتفاقاتی که تاکنون در مورد آنها سخنی به میان نیامده است. تورج منصوری قرار است «اخراجی‌ها2»را فیلمبرداری کند و شریفی‌نیا نیز در مقام انتخاب بازیگر در این پروژه حضور دارد.
پروانه ساخت این فیلم اواخر سال گذشته از سوی اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد صادر شده است .


منبع خبر : بانی فیلم

در بیانیه ای ...

 در بیانیه ای ...

بنیاد سینمایی فارابی پخش فیلم ضد اسلامی «فتنه» را محکوم کرد

بنیاد سینمایی فارابی در بیانیه‌ای تولید و پخش فیلم ضد اسلامی «فتنه» را توسط نماینده مجلس هلند محکوم کرد.

به گزارش بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بیانیه آمده است: «در عصر بحران هویت و معنویت که نیاز به ادیان الهی بیش از پیش در جهان احساس می‌شود، بشریت به‌ سمت بهره‌گیری از مضامین این ادیان الهی گام برداشته و اسلام به‌عنوان آخرین دین‌ الهی همواره سرچشمه جوشان این معنویت بوده و مردم جهان را چه‌ در غرب و چه‌ در شرق عالم با مفاهیم غنی و متعالی خود سیراب کرده است.»

در ادامه‌ی این بیانیه آمده : «در چنین شرایطی که نیاز به گفت‌وگو و همبستگی میان ادیان‌ الهی بیش از هر زمانی دیگر احساس شده و دین عامل اصلی برون رفت انسان از بحران‌های معاصر (از جمله تنهایی انسان در بر ساخته‌های خود و تسلط تکنولوژی بر بشر) شمرده می‌شود، تولید و پخش فیلمی موهن همچون «فتنه» نه تنها توهین به مقدسات یک آیین الهی بلکه توهین به بشریت، آزادی و آزادگی انسان محسوب می‌شود.

مع الاسف برخی روشنفکر نمایان خود را به خواب خرگوشی زده و توهین به مقدسات یک آیین جهانی را جزو حقوق فردی می‌شمارند، اما اینگونه اهانت‌ها، جسارت به اعتقادات پاک، بی‌آلایش و انسانی کسانی است که در سایه یک دین الهی، به‌دنبال کسب جوهره زندگی بشری یعنی حقیقت هستند و طبعا هیچ عقل سلیمی توهین به حقیقت را جزو مصادیق آزادی بیان و حقوق فردی انسان‌ها بر نمی‌شمارد.»

در پایان این بیانیه تاکید شده است: «بنیاد سینمایی فارابی این سوء استفاده سیاسی از یک رسانه فرهنگی را در جهت توهین به اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان و بشریت تقبیح و محکوم می‌کند و از انسان‌های روشنفکر و آزاده جهان غرب موکدا می‌خواهد در برابر بی‌حرمتی به کتاب قرآن و همچنین پیام‌آور دین صلح و برابری که حداقل کشورهای غربی نجات خود را از سیطره استبداد قرون وسطایی مرهون تعالیم ارزشمند او هستند، بیش از این سکوت ننمایند.»

"زن دوم" از آثار شاخص کارنامه من است

گفتگو با سیروس الوند به بهانه اکران جدیدترین ساخته اش

"زن دوم" از آثار شاخص کارنامه من است

کارگردان فیلم سینمایی "زن دوم" این فیلم را در کنار آثاری چون "یکبار برای همیشه" و "چهره" از آثار شاخص کارنامه فیلمسازی خود می‌داند.
سیروس الوند درباره اکران نوروزی تازه‌ترین فیلم خود گفت: "اکران عید زمانی خوب بود و شرایطی مناسب برای فروش فیلم به وجود می‌آورد. اما در شرایط فعلی تلویزیون به عنوان یک رقیب در کنار سینما برنامه‌ها و فیلم‌های متنوع در تعطیلات نوروز پخش می‌کند و بسیاری از مردم نیز در دید و بازدید یا مسافرتند. فقط از دهم عید به بعد شرایط بهتر می‌شود."

وی در ادامه افزود: "البته از طرفی نمایش "زن دوم" در سینما آزادی اتفاقی مهم است که می‌تواند به توفیق آن کمک کند. فیلم من با اینکه نسبت به فیلم‌های دیگر سالن‌های کمتر دارد، اما پیش‌بینی می‌کنم فروشی خوب داشته باشد. من به موفقیت "زن دوم" در اکران با وجود رقبایی جدی امیدوارم. باید دید مخاطب دنبال فیلم‌های کمدی است یا می‌خواهد فیلمی جدی ببیند."

کارگردان "زن دوم" از این فیلم بعد از "یکبار برای همیشه" و "چهره" به عنوان یکی از آثار شاخص کارنامه خود نام برد و درباره درباره اقتباس از کتاب فرشته طائرپور و مینو کریم‌زاده گفت: "این کتاب فیلمنامه شده بود و من از روی فیلمنامه کار را ساختم. ما نسخه‌ای 150 دقیقه‌ای از فیلم تهیه کردیم که بعد از اکران در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود."

الوند افزود: "تبدیل کردن رمان به فیلم سینمایی ساده نیست و فکر می‌کنم تبدیل کردن داستان‌های کوتاه به فیلم مناسب‌تر باشد. در ایران کمتر مخاطبی فیلم بالاتر از 100 دقیقه را تحمل می‌کند، در حالی که در سینمای دنیا وضع به این شکل نیست. ما هم خیلی سعی کردیم از زمان نرمال فیلم‌های سینمای ایران خارج نشویم، اما با توجه به کتاب امکانپذیر نبود و فیلم 118 دقیقه شد."

این فیلمساز درباره حضور ستاره‌ها در "زن دوم" و تاثیر آن بر فروش فیلم گفت: "حضور ستاره‌ها در هر فیلم دلیل قطعی برای موفقیت در اکران نیست. ما آثاری در سینما دیده‌ایم که با وجود ستاره‌ها نتوانستند به فروش خوب در نمایش عمومی برسند. توفیق یک فیلم در اکران بستگی به فیلمنامه، کارگردانی، بازیگران و ... دارد و این مجموعه با هم باعث فروش موفق فیلم می‌شود."

وی با اشاره به بازی محمدرضا فروتن و نیکی کریمی در فیلم افزود: "هر دو اینها از بازیگران خوب سینما هستند و من از نتیجه کار با آنها بسیار راضی‌ام. کریمی در "زن دوم" یک بازی ماندگار ارائه کرد و فکر می‌کنم در کنار نقش "سارا" این نقش یکی از بازی‌های ماندگار وی محسوب می‌شود. فروتن هم بسیار خوب بازی کرده است."

الوند در پایان درباره مثلث عشقی فیلم "زن دوم" گفت: "موضوع فیلم ما تازه است و ربطی به سوژه‌های سه نفره یا مثلث عشقی ندارد. ما در این فیلم شکلی تازه از این روابط را مورد بررسی قرار دادیم و به نوعی در آن موقعیت زن دوم در جامعه به تصویر کشیده می‌شود. ما از منظری تازه به این موضوع نگاه کردیم."

"زن دوم" بر مبنای کتابی به همین نام به قلم طائرپور و کریم‌زاده سال 86 ساخته شد و اکران نوروز گروه سینمایی آزادی است. فیلم داستان زندگی عاشقانه مهتاب است که با رسیدن خبری به بحران کشیده می‌شود. آدم‌هایی از گذشته فراموش‌شده هر کدام پا به ماجرا می‌گذارند و تعریفی متفاوت از عشق و حق با خود می‌آورند.

محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، آناهیتا نعمتی، امیر آقایی، سحر زکریا و مهتاج نجومی از بازیگران فیلم هستند. از دیگر عوامل فیلم می‌توان به غلامرضا آزادی مدیر فیلمبرداری، جهانگیر میرشکاری صدابردار، ژیلا مهرجویی طراح صحنه و لباس و محمدرضا قومی طراح چهره‌پردازی اشاره کرد.

این فیلم همزمان با سینماهای فرهنگ، فلسطین، صحرا، اریکه ایرانیان، پایتخت، ملت و موزه سینما در شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان، اهواز، چالوس و ... نیز به اکران عمومی درآمده است.

« دایره زنگی « آغاز دوره جدید بازیگری من است

گفتگو با بهاره رهنما به بهانه بازی متفاوتش در فیلم « دایره زنگی »

« دایره زنگی « آغاز دوره جدید بازیگری من است

بهاره رهنما بازی در فیلم سینمایی "دایره زنگی" به کارگردانی پریسا بخت‌آور را بهترین فرصت برای آغاز دوره جدید بازیگری خود دانست.
وی درباره حضور خود در "دایره زنگی" گفت: "کارگردان فیلم ابتدا گمان می‌کرد نقش همسر شخصیت مهران مدیری ممکن است مانند خودم به یک کاراکتر شلوغ و پرجنب و جوش تبدیل شود. بخت‌آور قصد داشت بازیگران "دایره زنگی" در نقش‌هایی متفاوت ظاهر شوند."

رهنما در ادامه افزود: "به کارگردان پیشنهاد دادم به من فرصت بدهد و اگر بازی متفاوتی ارائه دادم با حضورم در نقش موافقت کند. واقعا تلاش کردم و بخت‌آور در تست گریم غافلگیر شد. من نقش شعله را در "دایره زنگی" از خودم متفاوت و مسن‌تر ترسیم کردم. مجموعه طراحی لباس و گریم، کارگردانی مناسب و تلاش خودم باعث شد نقش متفاوت از سایر نقش‌هایم جلوه کند."

وی ادامه داد: "معتقدم بازیگری که به سی و چند سالگی می‌رسد برای ورود به دوره بعدی کار خود به تغییرات نیاز دارد. "دایره زنگی" برای من بهترین فرصت بود تا دوره جدید خود را در بازیگری آغاز کنم. من در این فیلم در نقش زنی میانسال ظاهر شدم که برای اثبات شاعر بودن خود تلاش می‌کند؛ زنی که با برونگرایی در نوع ظاهر خود قصد دارد بگوید من هستم."

بازیگر نقش شعله "دایره زنگی" را اثری متفاوت در کارنامه خود دانست و افزود: "فیلم اثری بدیع در داستانگویی و فیلمبرداری است. البته من در گذشته در فیلم‌هایی با روایت‌های غیرخطی و غیرکلاسیک مثل "شبانه" و "گاوخونی" بازی کرده‌ام و معتقدم این فیلم با وجود فروش خوب متعلق به سینمای عامه‌پسند نیست."

وی درباره حضور خود در یک فیلم اول گفت: "اصولا فیلمسازان در ساخت فیلم اول خود با شور و اشتیاق کار می‌کنند و با نگاه خوب وارد سینما می‌شوند. به همین دلیل عمدتا فیلم‌های اول از کارهای ماندگار سینما محسوب می‌شوند و من از حضور در چنین فیلم‌هایی استقبال می‌کنم. فیلمنامه برای من اهمیت زیادی دارد و در این فیلم نیز یکی از دلایل قبول نقش فیلمنامه موفق بود."

رهنما ادامه داد: "من با پریسا بخت‌آور در چند پروژه موفق همچون مجموعه تلویزیونی "من یک مستاجرم" و نمایش "پیش از ناشتایی" همکاری کرده بودم و به نوعی ایشان را یک کارگردان جدی و کوشا می‌دانم. به همین دلیل از قبل به کاری که قرار بود با این گروه انجام دهم اطمینان داشتم."

بازیگر "دایره زنگی" در پایان گفت: "این فیلم جزو آثاری است که مفاهیم اجتماعی را به طور خاص و ظریف بیان و ما را متوجه اتفاقی می‌کند که اکنون برای نسل جوان در حال شکل‌گیری است. مجموعه بازی‌ها، حضور ستارها کنار هم، بداهه‌های محمدرضا شریفی‌نیا و مدیری، کارگردانی، فیلمنامه و ... از معیارهای مهم فیلم هستند که می‌توانند باعث ارتباط خوب آن با مخاطب شوند."

نگاهی به فیلم "به همین سادگی"

 نگاهی به فیلم "به همین سادگی"

زنی در آستانه فروپاشی

هنگامه قاضیانی و مهران کاشانی در نمایی از فیلم « به همین سادگی » ساخته سیدرضا میرکریمی

هنگامه قاضیانی و مهران کاشانی در نمایی از فیلم « به همین سادگی » ساخته سیدرضا میرکریمی

ادامه مطلب ...

به بهانه ساخت "اخراجی‌ها 2"

به بهانه ساخت "اخراجی‌ها 2"

موج دنباله‌سازی بالاخره به سینمای ایران رسید

 

اگر سازندگان "اخراجی‌ها 2" همه چیز را فدای بازسازی عوامل جذابیت‌زای فیلم اول نکنند، فیلم جدیدشان می‌تواند هم به عنوان اولین دنباله در تاریخ سینمای ایران ثبت شود و هم به عنوان یک اثر مستقل و تازه.
در جدیدترین فهرست فیلم‌هایی که از سوی معاونت سینمایی ارشاد پروانه ساخت گرفته‌اند، حضور یک نام می‌تواند فصلی تازه را در سینمای ایران به خود اختصاص دهد. فیلمی که می‌تواند پدیده دنباله‌سازی را در پرونده سینمای ایران بنیان بگذارد.

فیلم "اخراجی‌ها 2" با دریافت پروانه ساخت می‌تواند در سینمای بدون دنباله ایران نوعی بدعت‌گذاری کند. صرفنظر از تکرار شدن یا نشدن موفقیت قسمت اول این فیلم، پرداختن به این مهم هر چند دیر برای صنعت سینمای کشورمان اتفاق افتاده ولی می‌تواند به مثابه همان ماهی تلقی شود که هر وقت از آب گرفته شود، تازه است.

همانطور که اشاره شد دنباله‌سازی در سینمای ایران سابقه روشن و قابل استناد ندارد و به نظر عجیب هم می‌آید که سینمای ایران که همواره به دنبال پیچیدن نسخه‌های موفق و مخاطب‌پسند از سینمای جهان بوده، تا این حد دیرهنگام به این مهم روی آورده است.

پدیده دنباله‌سازی در سینمای جهان سالیان است که مرحله آزمون و خطا را طی کرده و به گونه‌ای وارد پروسه‌ای پر پیچ و خم با راهکارهای از پیش تعیین شده و اصولی شده است. حتی سینمای پرمخاطب کشورهای آسیایی چون هند، چین و ... هم طی سالیان به این پدیده روی آورده و به نوعی سعی بر تکرار موفقیت فیلم‌های پرفروش و در واقع اولین فیلم‌های این دنباله‌ها کرده‌اند.

اما دنباله‌سازی مانند هر پدیده دیگری هر گاه مشمول نگاه اصولی و ساختارمند شده، با موفقیتی چندگانه همراه شده که مکمل اثر اولیه است. هر گاه هم که سازندگان تنها برای تکرار موفقیت به کپی‌برداری سطحی و سهل‌الوصول روی آورده‌اند، نتیجه از پیش تعیین شده کار پس زدن مخاطب بوده است.

معمولاً دنباله‌های موفق شامل دسته‌ای از فیلم‌ها می‌شود که از هنگام تولید و چه بسا نگارش اثر اولیه، در پس ذهن سازندگان موجودیت داشته‌اند. این دنباله ها معمولاً با در بر گرفتن مقاطع زمانی مختلف به نوعی تلاش می‌کنند، بستری جدید و مناسب برای درگیر کردن مخاطب فراهم کنند و فقط متکی بر تکرار عوامل موفقیت و جذابیت اثر اولیه نباشند.

"پدرخوانده قسمت 2" و "پدرخوانده قسمت 3" از نمونه دنباله‌هایی هستند که با تکیه بر رمان ماریو پوزو از همان زمان که فیلم "پدرخوانده" ساخته شد، حضور نامحسوس خود را اعلام کرده بودند و تنها متکی بر موفقیت هنری و مورد پسند واقع شدن فیلم اولیه نبودند.

این دو فیلم با در بر گرفتن مقاطعی حساس و تأثیرگذار از زندگی یک خانواده و گروه مافیایی بزرگ، به نوعی با دنبال کردن این خط سیر، آسیب شناسی حضور آدمی را پی می‌گیرد که چه بسا با قرار گرفتن در یک خانواده عادی، یک شهروند قانونمند و البته خوشبخت به حساب می‌آید. تصویری که در انتها از تنهایی و ناتوانی مایکل کورلیونه (ال پاچینو) ترسیم می‌شود، بیش از هر چیز مدیون پیگیری خط سیر زندگی او در سه مقطع زمانی مختلف است.

"جنگ‌های ستاره‌ای" نیز از آن دسته دنباله‌هایی است که نوعی سنت‌شکنی در مقاطع زمانی را به همراه داشت و در ادامه یک سه‌گانه جدید و مستقل را به زمان صفر فیلم اختصاص داد. زمان ماقبل شروع اولین فیلم این مجموعه، که به نوعی حرکتی فراتر از همراهی با عادت و خواست صرف مخاطب این دسته فیلم‌هاست.

دسته‌ای از فیلم‌های دنباله‌ای هم هستند که از حضور یک شخصیت محوری پررنگ بهره برده و به واسطه مهارت و شخصیت‌پردازی او، در هر دنباله ماجرایی تازه را پی می‌گیرند. در این دسته پرداخت شخصیت کاراکتر مرکزی می‌تواند به تدریج و بر اساس ماجراهای طراحی شده در هر دنباله صورت بگیرد که از نمونه های معروف این دسته می توان به مجموعه فیلم‌های "جیمزباند" اشاره کرد که بیش از 40 سال ادامه داشته‌اند.

مجموعه فیلم‌های "اسپایدرمن"، "نابودگر"، "بیگانه"، "ایندیانا جونز"، "جن گیر" و "طالع نحس" از دیگر نمونه‌های دنباله‌سازی هستند که همه به یک نسبت مورد توجه قرار نگرفته‌اند چرا که گاه اهمیت و نیاز ساخت آنها بیش از هر چیز تحت‌الشعاع موفقیت قسمت اول قرار گرفته است. فیلم "گریس 2" از نمونه‌های این چنینی است که حتی با وجود تغییر بازیگران فیلم اول متوقف نشد و البته با شکست مواجه شد.

موزیکال "گریس 2" با توجه به موفقیت فیلم اول و بدون حضور ستارگان آن فیلم جان تراولتا و اولیویا نیوتن جان، تنها با تکیه بر روابط تو در توی چند دانشجوی جوان ساخته شد و هر چند از نام "گریس" استفاده کرد ولی نه توانست به جذابیت‌های فیلم اول نزدیک شود و نه به عنوان یک فیلم مستقل مطرح شود. حتی حضور میشل فایفر که آن زمان بازیگری جویای نام بود، نتوانست فیلم را از سقوط نجات دهد.

به این ترتیب می‌توان در یک تحلیل کلی به دو نوع دنباله‌سازی اشاره کرد که رویکرد مناسب به آنها زمینه‌ساز استقبال مخاطب خواهد شد. ولی معمولاً این نکته فراموش می‌شود که استقبال مخاطب هم واجد دو نوع رویکرد مختلف است. طبعاً استقبالی که یک فیلم دنباله به عنوان نقطه قوت می‌تواند به آن تکیه کند، استقبالی است که هر چند متأثر از خاطره و موفقیت فیلم اولیه است ولی در مواجهه با خود اثر، صاحب شناسنامه می‌شود. در واقع امتیازات بالقوه یک اثر است که می‌تواند آن را از زیر سایه فیلم اول بیرون آورده و مورد توجه قرار دهد.

این نکته ای است که هر گاه از سوی سازندگان مورد توجه قرار گرفته، نتیجه مثبت در پی داشته است. حالا هم اگر سازندگان "اخراجی‌ها 2" به این وجه توجه داشته باشند و همه چیز را فدای بازسازی عوامل سطحی و اولیه جذابیت‌زای فیلم اول نکنند، فیلم جدیدشان می‌تواند هم به عنوان اولین دنباله در تاریخ سینمای ایران ثبت شود و هم به عنوان یک اثر مستقل و تازه، از نگاه کارشناسان، تحلیلگران و حتی مخاطبان مطرح شده و به باشگاه فیلم‌های یک میلیارد تومانی راه یابد.

اختصاصی سینمای ما

 
اختصاصی سینمای ما - گفت و گوی امیر قادری و ندا میری با بهرام رادان



متن مصاحبه در ادامه مطالب

ادامه مطلب ...