..::مجله سینما::..

اخبار سینمای ایران و جهان و ...

..::مجله سینما::..

اخبار سینمای ایران و جهان و ...

هری پاتر مرز فروش پنج میلیارد دلار را پشت سر می‌گذارد

خبرگزاری فیلم نیوز: اکران ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های هری پاتر از نیمه ماه ژوئیه در سینماهای منطقه آمریکای شمالی این فرصت را به استودیو برادران وارنر می‌دهد تا درآمد خود را از این فیلم‌ها از مرز پنج میلیارد دلار فراتر ببرد.
رویترز اعلام کرد با اکران "هری پاتر و شاهزاده دورگه" به کارگردانی دیوید ییتس از روز 15 ژوئیه، علاقمندان به ماجرای پسرک جادوگر و ماجراهای مدرسه جادوگری هاگوارتس فقط یک فیلم دیگر تا پایان این ماجراها پیش رو خواهند داشت و داستان‌های خانم جی. کی. رولینگ با "هری پاتر و قدیسان مرگبار" خاتمه می‌یابد.

ماجرای سینمایی هری پاتر سال 1999 آغاز شد؛ یعنی زمانی که نویسنده بریتانیایی با دریافت مبلغی در حدود دو میلیون دلار حق اقتباس سینمایی از کتاب‌های پرفروش خود را به مدیران استودیو برادران وارنر واگذار کرد و حدود یکسال بعد کریس کلمبوس با سابقه تولید "تنها در خانه" و "خانم داتفایر" روی صندلی کارگردانی "هری پاتر و سنگ کیمیا" نشست.



نخستین فیلم مجموعه هری پاتر با بازی دانیل رادکلیف نوجوان سال 2001 روی پرده سینماها رفت و 975 میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت. تولید قسمت دوم با نام "هری پاتر و تالار اسرار" سه روز پس از آغاز اکران قسمت اول آغاز شد و فیلم 15 نوامبر 2002 به نمایش عمومی درآمد. فروش جهانی "تالار اسرار" 880 میلیون دلار بود.

با کناره‌گیری کلمبوس از این پروژه، آلفونسو کوارون مکزیکی جانشین او شد و "هری پاتر و زندانی آزکابان" ژوئن 2004 روی پرده سینماهای جهان رفت. سومین قسمت هری پاتر نتوانست موفقیت دو قسمت پیشین را تکرار کند و در اکران جهانی حدود 795 میلیون دلار فروخت. در هر حال کوارون از پروژه کنار کشید و "هری پاتر و جام آتش" با مایک نیوئل کلید خورد.

"جام آتش" نوامبر 2005 به نمایش عمومی درآمد و گرچه نیوئل اعلام کرده بود دیگر قصد ندارد روی صندلی کارگردانی هری پاتر بنشیند، اما فیلم او به مذاق تماشاگران خوش آمد و 895 میلیون دلار در دنیا فروش داشت. پس از آن افتخار کارگردانی یکی از فیلم‌های مجموعه هری پاتر نصیب دیوید ییتس فیلمساز بریتانیایی شد.

ییتس تولید "هری پاتر و محفل ققنوس" را در ژانویه 2006 آغاز کرد و فیلم ژوئیه 2007 به نمایش عمومی درآمد. فروش 895 میلیون دلاری "محفل ققنوس" نشان داد ییتس انتخابی مناسب برای کارگردانی بوده و به همین دلیل تولید "هری پاتر و شاهزاده دورگه" هم به او سپرده شد.

در فاصله حدود 10 روز تا آغاز اکران جهانی ششمین فیلم از مجموعه هری پاتر، کارشناسان فروشی 800 میلیون تا یک میلیارد دلاری برای "شاهزاده دورگه" پیش‌بینی می‌کنند و به این ترتیب مجموع فروش 4.5 میلیارد دلاری پنج فیلم اول به اضافه قسمت ششم می‌تواند هری پاتر را به پرفروشترین مجموعه سینمایی دنیا تبدیل کند.

هفت کتاب مجموعه هری پاتر از سال 1997 تا امروز در مجموع 400 میلیون نسخه در دنیا فروش داشته و خانم رولینگ را به نویسنده‌ای میلیاردر تبدیل کرده‌اند. "هری پاتر و قدیسان مرگبار" هفتمین و آخرین قسمت این مجموعه است که در دو قسمت روانه پرده سینماها می‌شود؛ قسمت اول در نوامبر 2010 و قسمت دوم ژوئیه 2011.

دو فیلم "هری پاتر و قدیسان مرگبار" به کارگردانی دیوید ییتس پشت سر هم ساخته می‌شود و فیلمنامه را استیو کلاوز نویسنده همه فیلم‌های قبلی هری پاتر جز یک فیلم نوشته است. ستاره‌های فیلم ششم و در صدر آنها دانیل رادکلیف به نقش پسر جادوگر در فیلم هفتم نیز حضور دارند.

فیلم 153 دقیقه‌ای "هری پاتر و شاهزاده دورگه" با بودجه 250 میلیون دلار تولید شده و مایکل گامبن، جیم برودبنت، روپرت گرینت، اما واتسن، هلنا بونهم کارتر، تیموتی اسپال، آلن ریکمن و... در آن بازی کرده‌اند. پیشتر اعلام شده بود گی‌یرمو دل تورو قرار است این فیلم را بسازد که فیلمساز مکزیکی ترجیح داد روی صندلی کارگردانی "هلبوی 2" بنشیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد