..::مجله سینما::..

اخبار سینمای ایران و جهان و ...

..::مجله سینما::..

اخبار سینمای ایران و جهان و ...

گزارش‌هایی از حال و هوای سوت و کور این روزهای سینمای ایران

سکوت

سینمای ما - در این دو گزارش، وضعیت ناامید کننده‌ای از حال و هوای تولید و پخش سینمای ایران ترسیم شده است:

 گزارش نخست از خبرگزاری خبر آن‌لاین از این قرار است:

تأثیر جریان‌های سیاسی بر سینما ادامه دارد. برخلاف آنکه انتظار می‌رفت جریان تولید فیلم‌های سینمایی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وارد مسیر اصلی خود شده و حتی با شدتی بیشتر از قبل ادامه پیدا کند، بعد از این رویداد سیاسی فقط سه فیلم سینمایی که آن‌ها هم با الزام جشنواره فیلم کودک تولید می‌شوند مقابل دوربین رفته‌اند و همچنان سکوت و کم خبری بر سینما حاکم است.

تولد دوباره فیلم کودک

در حالی که سالها سینمای کودک ایران در کما بود و هیچ بروز و ظهور خارجی قابل اعتنایی نداشت، این روزها پرچم تولید سینمای ایران در دست این گونه است. پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فقط سه فیلم سینمایی کلید خورده است که هر سه این آثار متعلق به سینمای کودک است. «نخودی» به کارگردانی جلال فاطمی، «پرواز مرغابی‌ها» ساخته علی شاه‌حاتمی و «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی سه فیلم کودکی هستند که همگی پس از انتخابات کلید خورده‌اند و البته دلیل عمده تولید آن‌ها در این مقطع نزدیکی به زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و لزوم آماده شدن این فیلم‌ها برای نمایش در این جشنواره است.

تولید این فیلم‌ها در پی تلاش بنیاد سینمایی فارابی برای احیای سینمای کودک و البته ایجاد زمینه برای روی‌پا ماندن جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. توقف تولید در زمینه فیلم‌های کودک و نوجوان طی سال‌های اخیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان را هم تحت‌تأثیر خود قرار داده به گونه‌ای که نگرانی‌ها برای برگزاری جشنواره بیست و سوم بیش از پیش شده بود. استانداری همدان برای رفع این مشکل، سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت فیلم‌های کودک انجام داده که البته به دلیل زمان اندک باقیمانده تا جشنواره ممکن است فیلم‌ها با مشکل تولید شتاب‌زده مواجه شوند.

اما در دوره‌ای که سرمایه‌گذاری در زمینه فیلم‌های کودک و نوجوان به کمترین میزان ممکن رسیده فیلمسازان شناخته شده سینمای کودک با بهره‌گیری از این امکان و حمایت‌های فارابی وارد عمل شده‌اند و آثاری در این زمینه
تولید می‌کنند.

بهار و تابستان آرام سینما

کاهش میزان تولید فیلم در آستانه سال، اتفاقی مرتبط با روال عادی سینمای ایران است. با اوج‌گیری تولید فیلم در فصل پاییز و زمستان و آماده شدن آثار تا جشنواره فیلم فجر، پس از این رویداد سینمایی، میزان تولیدات کاهش پیدا می‌کند اما با آغاز فصل بهار، رفته‌رفته تعداد فیلم‌های در حال فیلمبرداری افزایش می‌یابد. برخلاف این روال، امسال در سه ماه اولیه سال 1388 فقط یکی، دو فیلم کلید خوردند و این مسئله نشان‌دهنده نگرانی کارگردانان و تهیه‌کنندگان از سرنوشت آثارشان پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

حتی پروانه‌های ساخت صادر شده هم نمی‌تواند این حقیقت که فیلمسازان ما دست نگاه‌داشتن را به دست به‌کار شدن ترجیح داده‌اند پنهان کند. «سن پترزبورگ» به کارگردانی بهروز افخمی، «نیش و زنبور» ساخته حمیدرضا صلاحمند، «باغ‌قرمز» به کارگردانی امیر سماواتی، «آل» به کارگردانی بهرام بهرامیان، «راه آبی ابریشم» ساخته محمد بزرگ نیا، «تهران در جست​وجوی زیبایی» ساخته مهدی کرم پور، داریوش مهرجویی و سیف اله داد، «بی‌خوابی» به کارگردانی محمدجعفر باقری نیا، «زخم شانه حوا» ساخته حسین قناعت این روزها در حال فیلمبرداری هستند.

تمامی این کارها فیلم‌هایی هستند که از مدتها قبل فیلمبرداری آن‌ها آغاز شده است و فیلمبرداری اغلب آنها نیز رو به اتمام است.

همان‌طور که از مدت‌ها قبل تصور می‌شد فیلم‌هایی همانند «روز رستاخیز» احمدرضا درویش، «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی و «جایی نزدیک زمین» مهدی رحمانی هر چه زودتر مقابل دوربین بروند هنوز این آثار به مرحله فیلمبرداری نرسیده‌اند و پیش تولید آن‌ها ادامه دارد. سینمای ایران در حالی تابستان آرام و بی‌خبری را در زمینه تولید آغاز کرده که هر سال تابستان بیشترین تعداد فیلم‌های سینمایی مقابل دوربین می‌رفت.

کارگردانان در این فصل آثار خود را با توجه به فصل مناسب، نبود بارندگی‌ها و مسائلی که مانع طی روال طبیعی کارها شود مقابل دوربین می‌بردند تا از سوی دیگر کارها برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده شود اما این روزها 69 فیلم دارای پروانه ساخت، هنوز به مرحله تولید و فیلمبرداری نرسیده‌اند. درمورد برخی از آثار هنوز پیش تولید کارها هم شروع نشده است و همه این‌ها را می‌توان با فضای حاکم بر اجتماع و مسائل سیاسی موجود مرتبط دانست.

سینماگران در آستانه انتخابات به دلیل وابسته بودن جریان سینمای ایران به مدیران دولتی برای آغاز تولید آثارشان دست نگه داشتند. نگرانی‌ها از نگاه مدیران جدید و سرنوشتی که برای برخی از فیلم‌ها پیش از این به وجود آمده بود، تهیه‌کنندگان و کارگردانان را بر آن داشت تا اعلام نتیجه انتخابات برای تولید کارشان صبر کنند. اما مسائل ایجاد شده بعد از انتخابات هنوز تولید فیلم را در سینمای ایران تحت تأثیر خود قرار داده است و تکلیف سینماگران با برنامه‌ای که قرار است پیش روی آنان قرار گیرد روشن نیست.

سالن‌های خاموش سینما

در حالی که از یک سو روشن نبودن تکلیف سینماگران در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جریان تولید را در سینمای ایران دچار اخلال کرده است، اکران فیلم‌های سینمایی نیز با مشکلات عمده‌ای مواجه شده است.

فروش فیلم‌های روی پرده متاثر از شرایط اجتماعی روزهای گذشته افت فاحش داشت و «درباره الی» در دومین هفته اکران 100 میلیون تومان کمتر از هفته نخست نمایش در سینماهای تهران فروخت.

در حوادث روزهای گذشته تعدادی از سینماهای پایتخت که در میادین مرکزی شهر و مناطق پر رفت و آمد قرار داشتند، تعطیل شدند تا از حاشیه‌های درگیری‌های خیابانی در امان بمانند. در حالی که به نظر می‌رسیدسینمای ایران پس از پشت سر گذاشتن یک بهار پررونق روزهای خوبی را در تابستان تجربه می‌کند، ماجراهایی که پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری به وجود آمد روی فروش سینماها تأثیر داشته است.

«درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی که در نخستین هفته نمایش با فروش بالا روبه‌رو شد و به رقم 200 میلیون تومان رسید، نتوانست در هفته‌ای که گذشت به اندازه هفته اول نمایش عمومی‌اش در جذب مخاطب موفق باشد، هرچند این فیلم هنوز پرفروش‌ترین فیلم روی پرده است. فیلم پنج‌شنبه گذشته 28 و جمعه 35 میلیون تومان فروش داشته است که در این شرایط قابل قبول است.

چهارمین فیلم اصغر فرهادی پس از 16 روز نمایش در 25 سینما، در سینماهای تهران 313 میلیون و520 هزار تومان فروش داشته است. گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، شهاب حسینی و مریلا زارعی بازیگران این فیلم هستند که داستان سفر چند خانواده به شمال است، حادثه‌ای این سفر را بهم می‌زند.

کمدی «خروس جنگی» به کارگردانی مسعود اطیابی با فاصله زیاد از «درباره الی» دومین فیلم پرفروش روی پرده است. فیلم در 21 سالن روی پرده رفته و پس‌ از 12 روز 73 میلیون تومان فروش داشته است. مریلا زارعی، رضا عطاران، احمد پورمخبر و کیانوش گرامی بازیگران این فیلم هستند. فیلم داستان یک زن و شوهر است که جایشان را با هم عوض می‌کنند.

«امشب شب مهتابه» دومین فیلم محمدهادی کریمی در21 سالن روی پرده رفته است. این فیلم پس از 12 روز 50 میلیون تومان فروخته است. «امشب شب مهتابه» داستان آخرین روزهای زندگی خواننده‌ای جوان است و نقش‌های اصلی آن‌را مهناز افشار و دانیال عبادی بازی می‌کنند.

فروش فیلم سینمایی«هر چی‌ تو بخوای» به کارگردانی محمد متوسلانی پائین‌تر از انتظار بوده است. این فیلم که در 14 سینما روی پرده رفته پس از 12 روز 16 میلیون تومان فروخته است. کمدی مفرح این کارگردان قدیمی در این شرایط نتوانسته مخاطب قابل‌توجهی را به سالن‌های سینما بیاورد. مجید صالحی، لادن مستوفی و حسن شکوهی بازیگران اصلی این فیلم هستند. داستان درباره تصادف یک پسر جوان با اتومبیل یک دختر و آشنایی آنها با هم است.

نمایش «پاتو زمین نذار» به کارگردانی ایرج قادری پس از 37 روز با دو هفته تمدید ادامه دارد، این فیلم که با از دست دادن تعدادی از سینماهای نمایش دهنده‌اش همچنان در تهران و شهرستان‌ها روی پرده است در هفت سینما 145 میلیون تومان فروخته است.

قادری، مهرانه مهین‌ترابی، مهدی سلوکی و شیلا خدادادبازیگران این فیلم هستند که داستان مردی متمول و معتمد محل است که با زنی شهرستانی ازدواج می‌کند و این موضوع مشکلاتی را برایش به وجود می‌آورد. اکران کمدی «پسر تهرانی» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار تا هفته دیگر به تعویق افتاده است. پخش‌کننده این فیلم ترجیح داده است پس از پایان درگیری‌های خیابانی «پسر تهرانی» را اکران کند.

اما در گزارش دوم، حمید رضا امیدی سرور از همشهری آن‌لاین نوشته است:
 

سینماهای تعطیل و سالن‌های خالی از تماشاگر از جمله صحنه‌هایی است که در روزهای اخیر بسیار با آن روبه‌رو بوده‌ایم

به همان نسبت که رغبت چندانی در میان عامه مردم برای رفتن به سینما نمی‌بینیم، اهالی سینما هم تمایل چندانی برای شروع کارهای تازه ندارند و حتی از فیلم‌هایی که آماده نمایش بوده و طبق برنامه باید در این روزها روی پرده فرستاده می‌شدند،‌ خبری نیست.

سایه سنگین مسائل سیاسی در چند هفته گذشته در تمامی حوزه‌ها از اقتصادی و ورزشی گرفته تا فرهنگی و سینمایی به شکل روشن احساس می‌شود و رکودی محسوس را به دنبال خودداشته است.

به نظر می‌رسد اغلب مردم منتظر هستند تا همه چیز به شکل عادی برگردد تا دوباره فعالیت‌های خود را از سر بگیرند؛ مسئله‌ای که باتوجه به حال وهوای چند روز گذشته، چندان طولانی نخواهد شد اما بدشانسی با آثاری بود که در این ایام روی پرده رفته و به لحاظ اقتصادی هم لطمه بسیاری را متحمل شدند.

هرچند دستیابی به رکورد اخراجی‌ها2 لااقل تا چند سال بعد ناممکن به نظر می‌رسد، اما در میدان رقابت‌های گیشه‌ای تنها فیلمی که حدس زده می‌شد بتواند در مقام قیاس با اخراجی‌ها2 از پیش بازنده نباشد، « درباره الی» بود.

فیلمی که برخلاف اخراجی‌ها که با تند و تیزترین انتقادات روبه‌رو شد، پیش از اکران عمومی سیلی از تایید و تحسین‌های داخلی و خارجی را در پشت خود داشت و البته در کنار آن از پتانسیل کافی برای جذب طیف‌های مختلف مخاطبان نیز برخوردار بود.

اما رقابت‌های انتخاباتی و اوضاع و احوال حاکم بر آن، این فیلم را چنان زمین زد که خوشحالی اصغر فرهادی از دریافت مجوز اکران عمومی‌اش، با روی پرده رفتن فیلم در یک شرایط بسیار نامناسب، رنگ باخته و جای خود را به ناراحتی دهد، شاید این روزها اصغر فرهادی وتهیه‌کننده فیلم به خود بگویند که ای کاش درباره الی کمی دیرتر و بعد از انتخابات امکان اکران عمومی به دست می‌آورد و فرصت بزرگ روی پرده فرستادن فیلمی که از هر دو جنبه (هنری و اقتصادی) از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار بود، اینچنین از دست نمی‌رفت.
فروش روزانه یک پنجشنبه فیلم درباره الی، زمانی که تبلیغات انتخاباتی، 24ساعت قبل از برگزاری انتخابات موقتا تعطیل شد، رقمی حدود 50میلیون بود، کارکرد درباره‌الی در این روز که همچنان مردم در تب و تاب انتخابات بودند، به روشنی نشان از این واقعیت داشت که درباره الی اگر در یک شرایط مناسب به اکران عمومی گذاشته می‌شد، اگر به رکورد اخراجی‌ها2 دست نمی‌یافت لااقل به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران می‌توانست فاصله‌ای بسیار با فیلم‌های بعدی جدول پرفروش‌های تاریخ سینمای ایران داشته باشد.

مشکلی که درباره الی با آن دست به گریبان بود، تنها مشکل این فیلم نبود، دیگر آثاری که تقریبا همزمان با این فیلم روی پرده رفتند، هر یک در نوع و سطح خود، ضربه‌ای اساسی از شرایط پیش آمده خوردند.

درست است که اصولا در زمان انتخابات مهمی همچون ریاست جمهوری توجه بسیاری از مردم به طور مشخص به این زمینه جلب می‌شود، اما این‌بار حوادث در قبل و بعد از انتخابات به گونه‌ای رقم خورد که همه پیش‌بینی‌ها را به هم زد.

نکته آنجا بود که برنامه اکران فیلم‌ها به گونه‌ای تنظیم شده بود که پایان نمایش عمومی فیلم‌های نوبت قبل همزمان باشد با روز برگزاری انتخابات و یا یک هفته قبل یا بعد از آن، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شد که فیلم‌های اکران شده در نوبت بعد کمترین لطمه را از شرایط روز خورده و بعد از آنکه اوضاع روال عادی خود را پیدا کرد می‌توانند مخاطبان خود را به دست آورند. چرا که تصور آن بود که همچون گذشته پس از پایان انتخابات همه چیز به حالت عادی خود برگشته و این فیلم‌ها می‌توانند عمده زمان اکران عمومی خود را در شرایطی متعارف پشت سر بگذارند.

اما بعد شدید رقابتی در این دوره هم در روزهای قبل از برگزاری انتخابات و هم پس از آن شرایط غیرقابل انتظاری را رقم زد. در روزهای پیش از انتخابات به ویژه یکی دو هفته قبل ذهن اکثریت قریب به اتفاق جوانان به عنوان طیف اصلی مخاطبان سینما در حول وحوش انتخابات و حمایت از کاندیدای موردنظر خود می‌چرخید.

شور و حال حاکم بر این روزها نیز به گونه‌ای بود که کمتر کسی برای رفتن به سینما روی خوش نشان می‌داد.خیابان‌های شهر شلوغ و گاه جوانان تا پاسی از شب در خیابانی مشغول تبلیغ نامزدهای موردنظر خود بودند و در این روزها شاهد چنان شور و حالی بودیم که نظیر آن را هیچ‌گاه در طول 30سال گذشته انقلاب به چشم ندیده بودیم.

تاثیر این شور وحال نیز به هنگام حضور مردم در پای صندوق‌های رأی کاملا مشهود بود؛ صف‌هایی چنان طولانی جلوی محل‌های اخذ رأی تشکیل شد که خوش‌بین‌ترین ناظران هم تا چند ماه پیش احتمال آن را نمی‌دادند؛

صف‌هایی که تا آخرین دقایق رأی‌گیری از مردم همچنان قابل رویت بودند و در نهایت نیز رکوردی دست نیافتنی را از خود به جای گذاشتند که از این منظر نقطه عطفی در تاریخ انقلاب محسوب می‌شود.

اما غیرمنتظره‌ترین بخش ماجرا ادامه‌یافتن حال و هوای انتخاباتی پس از پایان رأی‌گیری و روشن شدن نتایج بود. در واقع پاره‌ای از اعتراضات که به نتایج انتخابات صورت گرفت باعث شد تا شهرهای بزرگ و به ویژه تهران شاهد تجمعات گوناگون و درگیری‌های پراکنده‌ای شود که در مجموع زمینه‌ساز شرایط غیر عادی شد که نه تنها فعالیت‌های اقتصادی، بلکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نیز تحت الشعاع قرار داد.

به این ترتیب در طول این چند هفته پایین رفتن کرکره مغازه‌ها در خیابان‌های اصلی شهر از جمله صحنه‌هایی بود که بسیار شاهد آن بوده‌ایم.

از سوی دیگر ناآرامی‌های به وجود آمده، تیراندازی‌ها و حتی بمب‌گذاری‌هایی که خوشبختانه بسیاری از آنها با ناکامی همراه بود، باعث شده است که بسیاری از مردم احساس امنیت لازم برای حضور در مراکز و محل‌هایی که جمعیت زیادی حضور دارند، نکنند.

بنابراین طبیعی است که برای مدتی برخی از مردم تمایلی برای حضور در خیابان‌هایی که احتمال شلوغی دارند،‌ نداشتند و ترجیح می‌دادند، تا اوضاع آرام نشده در خانه بمانند.

با این اوصاف در افت محسوس فروش محصولات هنری، به‌ویژه عدم استقبال از فیلم‌های روی پرده دلایلی چند را می‌توان در کنار هم قرارداد که درنهایت به شرایط کنونی انجامیده است‌ نخست آنکه بسیاری از مردم هنوز دست و دلشان به کار نمی‌رود تا روند عادی زندگی را دوباره از سربگیرند.

بنابراین باتوجه به ناراحتی‌های موجود حال و حوصله ندارند به سالن‌های سینما بروند. دوم آنکه در طول این روزها بسیاری از سالن‌های سینما ترجیح دادند کرکره‌ها را پایین بکشند به ویژه آنها که در خیابان‌های مرکزی شهر قرار دارند و جالب اینکه از قضا توزیع سالن‌های سینما در جغرافیای شهری به‌گونه‌ای است که اغلب آنها در همین محدوده درگیری‌ها قرار داشتند، بنابراین بسیاری از سالن‌های سینما در این محدوده، اوضاع و احوال متغیری را
پشت سرگذاشتند که نشان می‌داد مدیران آنها میان تعطیل کردن یا نکردن سرگردانند، هرچند که در نهایت برخی اولی را برگزیدند.

و سوم آنکه باتوجه به حرکت‌های کورتروریستی که در گوشه و کنار دنیا شاهد بوده‌ایم و در ایران نیز به ویژه در این روزها برخی از آشوبگران برای بهره‌برداری از شرایط موجود و گل‌آلود کردن هرچه بیشتر آب حرکت‌هایی (خوشبختانه اغلب ناکام) در این راستا انجام داده‌اند،‌ دور از انتظار نیست که تا آرام شدن شرایط، برخی از سینما روها از ترس آتش‌سوزی و حوادث غیرمنتظره یا حتی شلوغ‌شدن‌های ناگهانی خیابانی، گذرشان به سالن‌های سینما نیفتد.

این شرایط در طرف متقابل در میان اهالی سینما نیز دیده می‌شود، در انتخابات اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای بسیاری از اهالی سینما پای خود را به رقابت‌های انتخاباتی باز کردند و به شکل آشکار و روشنی به حمایت از کاندیدای موردنظر خود وحتی صحبت علیه کاندیدای رقیب پرداختند، حرف‌های بسیاری زده شد، مکتوبات و فیلم‌های گوناگونی هم از آنها منتشر و دست به دست شد.

این مسئله از چند جنبه به ضرر فضای سینمایی کشور ختم شد، به ویژه اینکه برخی از اهالی سینما نیز در این شرایط پای تسویه حساب‌های گذشته را به میان کشیده و به تندی با یکدیگر روبه‌رو شدند و بازار محکوم کردن یکدیگر بسیار داغ بود.

بنابراین در شرایط فعلی یک بلاتکلیفی احساس می‌شود که به هر حال پایان کار چنین ماجراهایی در فضای سینمایی کشور کجاست و آیا می‌تواند دامنگیر اهالی سینما نیز شده و حتی موجب عدم فعالیت برخی از آنها و ایجاد مشکلاتی برای فیلم‌هایی که با حضور آنها ساخته می‌شود، شود؟ چشم‌انداز این ماجرا هرچه باشد به هر حال باعث یک بی‌حوصلگی و عدم رغبت برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌‌شود و طبیعی است که هنرمندان برای کار نیاز به فضایی آرام دارند.

به همین لحاظ بسیاری ترجیح می‌دهند، آب‌ها از آسیاب افتاده و در یک شرایط آرام فعالیت خود را دوباره از سربگیرند. به این ترتیب بسیاری از پروژه‌ها متوقف شده و زمان کلید خوردن آنها به بعد موکول شده است.

وضعیت نابسامان اقتصادی حاکم بر سینمای ایران در چنین شرایطی که با عدم استقبال مردم از سالن‌های سینما همراه بوده نیز باعث شده، صاحبان فیلم‌ها تمایلی به روی پرده فرستادن فیلم‌های خود نداشته باشند تا در کنار این چند فیلمی که عملا فرصت نمایش عمومی خود را از دست داده‌اند و در قیاس با پیش‌بینی‌های قبلی با شکست تجاری همراه شده‌اند، فیلم دیگری به این مجموعه اضافه نکنند.

اینگونه بود که پخش‌کننده فیلم پسر تهرونی ساخته کاظم راست گفتار با بهانه کردن آماده نشدن کپی‌های فیلم ترجیح داد که حتی به فرض از دست دادن نوبت اکران عمومی فیلم خود را در چنین شرایطی که پیشاپیش شکست تجاری فیلم‌ها قابل پیش‌بینی است، فیلم خود را روی پرده نفرستد.

این مسئله‌ای است که بی‌تردید دیگر پخش‌کننده‌ها نیز از نظر دور نداشتند و فعلا احتمال آنکه فیلم تازه‌ای روی پرده قرار گیرد نمی‌رود. مگر اینکه شرایط همچنان که رو به آرام شدن دارد، پیش‌رفته و در روزهای آینده همه چیز به روال قبلی خود نزدیک شده و در یک شرایط طبیعی و آرام فعالیت‌ها از سرگرفته شود.

هرچند که باتوجه به تنش‌های به وجود آمده، انتظار اینکه خیلی سریع این مهم به وقوع پیوسته و دوباره شاهد رونق اقتصادی و فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و هنری باشیم، قدری دور از ذهن به نظر می‌رسد و باید زمان کافی پشت سرگذاشته شود تا این ضرورت به شکل طبیعی محقق شود.

بنابراین حتی با آرام شدن اوضاع، احتمال می‌رود چند هفته‌ای هم زمان لازم باشد تا سینماها دوباره رونق گرفته و مخاطبان خود را بازیابند؛ مدت زمانی که بعید است شامل حال فیلم‌هایی که فعلا روی پرده هستند شود.

درباره الی که نزدیک به 3 هفته از آغاز اکران عمومی آن می‌گذرد و باوجود در اختیار داشتن 25 سینما هنوز از مرز 350میلیون تومان نگذشته است و این بدترین اتفاقی بود که برای این فیلم پرمخاطب می‌توانست بیفتد.

بنابراین اگرچند هفته دیگر نیز از این فرصت در چنین شرایطی سپری شود، احتمال اینکه این فیلم فرصت جبران شرایط فعلی را نداشته باشد بسیار ضعیف به نظر می‌رسد، چراکه با توجه به برنامه‌های فعلی اکران، باید جای خود را به فیلم‌های بعدی بدهد.

این مسئله شامل حال فیلم‌هایی همچون امشب شبه مهتابه، هرچه تو بخواهی، خروس‌جنگی و پاتو زمین نزار هم شده است که همگی اگرچه جزو فیلم‌های بدنه‌ای سینمای ایران محسوب می‌شوند اما هیچ یک حتی نتوانسته‌اند به یک سوم فروش که برای آنها پیش‌بینی می‌شد دست یابند و ارقام فروش آنها در گیشه بسیار ناامیدکننده می‌نماید، به گونه‌ای که شکستی سخت را در کارنامه سازندگان خود به‌همراه داشته‌اند.

اینجاست که می‌توان توجه داشت که همیشه پتانسیل‌های یک فیلم برای جذب مخاطب کفایت نمی‌کند و نکته بسیار مهمتر از آن که حرف اول را می‌زند شرایط اکران عمومی فیلم‌هاست.

چرا که تا پیش از این برخی باور داشتند که یک فیلم پرمخاطب حتی در یک شرایط نامناسب نیز می‌تواند مخاطبان خود را به سالن‌ها کشیده و شرایط زمان اکران نمی‌تواند عامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت فیلم‌ها محسوب شود، بلکه درصد نه‌چندان بالایی از تاثیرگذاری را خواهد داشت اما این‌بار در یکی از فصول نه چندان بد اکران پاره‌ای اتفاقات غیرمنتظره شکست سختی را برای مجموعه‌ای از فیلم‌های تماشاگر پسند سینمای ایران به همراه داشته که همه معادلات را برهم زده است و پارامترهایی را به میان کشیده که پیش از این در سینمای ایران نمونه مشابهی نداشته است.

اما با این حال نباید فراموش کرد که تجربه تاثیرپذیری حوزه‌های مختلف از دنیای سیاست در کشورهای جهان سوم امر بی‌سابقه‌ای نیست و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وقتی التهابات دنیای سیاست قدری بیش از حد متعارف باشد، چنین مسائلی قابل پیش‌بینی است حال اگر نتیجه انتخابات امسال نشان از پیروزی هر کاندیدای دیگری نیز داشت، احتمال چنین رخدادهایی وجود داشت.

نکته آنجاست که در طول هفته‌های گذشته در کشور ما مردم یک فضای خاص سیاسی را تجربه کردند که پیش از آن تجربه نکرده‌ بودند؛ تجربه‌هایی نظیر بازبودن فضا برای تحلیل‌ها، نظرات و حتی شعارهای سیاسی و به ویژه مناظره‌های تلویزیونی که رل مهمی را در فضای سیاسی این دوره برعهده داشت‌ که البته حوزه فرهنگ بیشترین لطمه را در این میان دید .


منبع : همشهری آن‌لاین و خبر آن‌لاین

گزارش‌هایی از حال و هوای سوت و کور این روزهای سینمای ایران؛
سکوت


سینمای ما - در این دو گزارش، وضعیت ناامید کننده‌ای از حال و هوای تولید و پخش سینمای ایران ترسیم شده است:

 گزارش نخست از خبرگزاری خبر آن‌لاین از این قرار است:

تأثیر جریان‌های سیاسی بر سینما ادامه دارد. برخلاف آنکه انتظار می‌رفت جریان تولید فیلم‌های سینمایی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وارد مسیر اصلی خود شده و حتی با شدتی بیشتر از قبل ادامه پیدا کند، بعد از این رویداد سیاسی فقط سه فیلم سینمایی که آن‌ها هم با الزام جشنواره فیلم کودک تولید می‌شوند مقابل دوربین رفته‌اند و همچنان سکوت و کم خبری بر سینما حاکم است.

تولد دوباره فیلم کودک

در حالی که سالها سینمای کودک ایران در کما بود و هیچ بروز و ظهور خارجی قابل اعتنایی نداشت، این روزها پرچم تولید سینمای ایران در دست این گونه است. پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فقط سه فیلم سینمایی کلید خورده است که هر سه این آثار متعلق به سینمای کودک است. «نخودی» به کارگردانی جلال فاطمی، «پرواز مرغابی‌ها» ساخته علی شاه‌حاتمی و «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی سه فیلم کودکی هستند که همگی پس از انتخابات کلید خورده‌اند و البته دلیل عمده تولید آن‌ها در این مقطع نزدیکی به زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و لزوم آماده شدن این فیلم‌ها برای نمایش در این جشنواره است.

تولید این فیلم‌ها در پی تلاش بنیاد سینمایی فارابی برای احیای سینمای کودک و البته ایجاد زمینه برای روی‌پا ماندن جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. توقف تولید در زمینه فیلم‌های کودک و نوجوان طی سال‌های اخیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان را هم تحت‌تأثیر خود قرار داده به گونه‌ای که نگرانی‌ها برای برگزاری جشنواره بیست و سوم بیش از پیش شده بود. استانداری همدان برای رفع این مشکل، سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت فیلم‌های کودک انجام داده که البته به دلیل زمان اندک باقیمانده تا جشنواره ممکن است فیلم‌ها با مشکل تولید شتاب‌زده مواجه شوند.

اما در دوره‌ای که سرمایه‌گذاری در زمینه فیلم‌های کودک و نوجوان به کمترین میزان ممکن رسیده فیلمسازان شناخته شده سینمای کودک با بهره‌گیری از این امکان و حمایت‌های فارابی وارد عمل شده‌اند و آثاری در این زمینه
تولید می‌کنند.

بهار و تابستان آرام سینما

کاهش میزان تولید فیلم در آستانه سال، اتفاقی مرتبط با روال عادی سینمای ایران است. با اوج‌گیری تولید فیلم در فصل پاییز و زمستان و آماده شدن آثار تا جشنواره فیلم فجر، پس از این رویداد سینمایی، میزان تولیدات کاهش پیدا می‌کند اما با آغاز فصل بهار، رفته‌رفته تعداد فیلم‌های در حال فیلمبرداری افزایش می‌یابد. برخلاف این روال، امسال در سه ماه اولیه سال 1388 فقط یکی، دو فیلم کلید خوردند و این مسئله نشان‌دهنده نگرانی کارگردانان و تهیه‌کنندگان از سرنوشت آثارشان پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

حتی پروانه‌های ساخت صادر شده هم نمی‌تواند این حقیقت که فیلمسازان ما دست نگاه‌داشتن را به دست به‌کار شدن ترجیح داده‌اند پنهان کند. «سن پترزبورگ» به کارگردانی بهروز افخمی، «نیش و زنبور» ساخته حمیدرضا صلاحمند، «باغ‌قرمز» به کارگردانی امیر سماواتی، «آل» به کارگردانی بهرام بهرامیان، «راه آبی ابریشم» ساخته محمد بزرگ نیا، «تهران در جست​وجوی زیبایی» ساخته مهدی کرم پور، داریوش مهرجویی و سیف اله داد، «بی‌خوابی» به کارگردانی محمدجعفر باقری نیا، «زخم شانه حوا» ساخته حسین قناعت این روزها در حال فیلمبرداری هستند.

تمامی این کارها فیلم‌هایی هستند که از مدتها قبل فیلمبرداری آن‌ها آغاز شده است و فیلمبرداری اغلب آنها نیز رو به اتمام است.

همان‌طور که از مدت‌ها قبل تصور می‌شد فیلم‌هایی همانند «روز رستاخیز» احمدرضا درویش، «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی و «جایی نزدیک زمین» مهدی رحمانی هر چه زودتر مقابل دوربین بروند هنوز این آثار به مرحله فیلمبرداری نرسیده‌اند و پیش تولید آن‌ها ادامه دارد. سینمای ایران در حالی تابستان آرام و بی‌خبری را در زمینه تولید آغاز کرده که هر سال تابستان بیشترین تعداد فیلم‌های سینمایی مقابل دوربین می‌رفت.

کارگردانان در این فصل آثار خود را با توجه به فصل مناسب، نبود بارندگی‌ها و مسائلی که مانع طی روال طبیعی کارها شود مقابل دوربین می‌بردند تا از سوی دیگر کارها برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده شود اما این روزها 69 فیلم دارای پروانه ساخت، هنوز به مرحله تولید و فیلمبرداری نرسیده‌اند. درمورد برخی از آثار هنوز پیش تولید کارها هم شروع نشده است و همه این‌ها را می‌توان با فضای حاکم بر اجتماع و مسائل سیاسی موجود مرتبط دانست.

سینماگران در آستانه انتخابات به دلیل وابسته بودن جریان سینمای ایران به مدیران دولتی برای آغاز تولید آثارشان دست نگه داشتند. نگرانی‌ها از نگاه مدیران جدید و سرنوشتی که برای برخی از فیلم‌ها پیش از این به وجود آمده بود، تهیه‌کنندگان و کارگردانان را بر آن داشت تا اعلام نتیجه انتخابات برای تولید کارشان صبر کنند. اما مسائل ایجاد شده بعد از انتخابات هنوز تولید فیلم را در سینمای ایران تحت تأثیر خود قرار داده است و تکلیف سینماگران با برنامه‌ای که قرار است پیش روی آنان قرار گیرد روشن نیست.

سالن‌های خاموش سینما

در حالی که از یک سو روشن نبودن تکلیف سینماگران در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جریان تولید را در سینمای ایران دچار اخلال کرده است، اکران فیلم‌های سینمایی نیز با مشکلات عمده‌ای مواجه شده است.

فروش فیلم‌های روی پرده متاثر از شرایط اجتماعی روزهای گذشته افت فاحش داشت و «درباره الی» در دومین هفته اکران 100 میلیون تومان کمتر از هفته نخست نمایش در سینماهای تهران فروخت.

در حوادث روزهای گذشته تعدادی از سینماهای پایتخت که در میادین مرکزی شهر و مناطق پر رفت و آمد قرار داشتند، تعطیل شدند تا از حاشیه‌های درگیری‌های خیابانی در امان بمانند. در حالی که به نظر می‌رسیدسینمای ایران پس از پشت سر گذاشتن یک بهار پررونق روزهای خوبی را در تابستان تجربه می‌کند، ماجراهایی که پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری به وجود آمد روی فروش سینماها تأثیر داشته است.

«درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی که در نخستین هفته نمایش با فروش بالا روبه‌رو شد و به رقم 200 میلیون تومان رسید، نتوانست در هفته‌ای که گذشت به اندازه هفته اول نمایش عمومی‌اش در جذب مخاطب موفق باشد، هرچند این فیلم هنوز پرفروش‌ترین فیلم روی پرده است. فیلم پنج‌شنبه گذشته 28 و جمعه 35 میلیون تومان فروش داشته است که در این شرایط قابل قبول است.

چهارمین فیلم اصغر فرهادی پس از 16 روز نمایش در 25 سینما، در سینماهای تهران 313 میلیون و520 هزار تومان فروش داشته است. گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، شهاب حسینی و مریلا زارعی بازیگران این فیلم هستند که داستان سفر چند خانواده به شمال است، حادثه‌ای این سفر را بهم می‌زند.

کمدی «خروس جنگی» به کارگردانی مسعود اطیابی با فاصله زیاد از «درباره الی» دومین فیلم پرفروش روی پرده است. فیلم در 21 سالن روی پرده رفته و پس‌ از 12 روز 73 میلیون تومان فروش داشته است. مریلا زارعی، رضا عطاران، احمد پورمخبر و کیانوش گرامی بازیگران این فیلم هستند. فیلم داستان یک زن و شوهر است که جایشان را با هم عوض می‌کنند.

«امشب شب مهتابه» دومین فیلم محمدهادی کریمی در21 سالن روی پرده رفته است. این فیلم پس از 12 روز 50 میلیون تومان فروخته است. «امشب شب مهتابه» داستان آخرین روزهای زندگی خواننده‌ای جوان است و نقش‌های اصلی آن‌را مهناز افشار و دانیال عبادی بازی می‌کنند.

فروش فیلم سینمایی«هر چی‌ تو بخوای» به کارگردانی محمد متوسلانی پائین‌تر از انتظار بوده است. این فیلم که در 14 سینما روی پرده رفته پس از 12 روز 16 میلیون تومان فروخته است. کمدی مفرح این کارگردان قدیمی در این شرایط نتوانسته مخاطب قابل‌توجهی را به سالن‌های سینما بیاورد. مجید صالحی، لادن مستوفی و حسن شکوهی بازیگران اصلی این فیلم هستند. داستان درباره تصادف یک پسر جوان با اتومبیل یک دختر و آشنایی آنها با هم است.

نمایش «پاتو زمین نذار» به کارگردانی ایرج قادری پس از 37 روز با دو هفته تمدید ادامه دارد، این فیلم که با از دست دادن تعدادی از سینماهای نمایش دهنده‌اش همچنان در تهران و شهرستان‌ها روی پرده است در هفت سینما 145 میلیون تومان فروخته است.

قادری، مهرانه مهین‌ترابی، مهدی سلوکی و شیلا خدادادبازیگران این فیلم هستند که داستان مردی متمول و معتمد محل است که با زنی شهرستانی ازدواج می‌کند و این موضوع مشکلاتی را برایش به وجود می‌آورد. اکران کمدی «پسر تهرانی» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار تا هفته دیگر به تعویق افتاده است. پخش‌کننده این فیلم ترجیح داده است پس از پایان درگیری‌های خیابانی «پسر تهرانی» را اکران کند.

اما در گزارش دوم، حمید رضا امیدی سرور از همشهری آن‌لاین نوشته است:
 

سینماهای تعطیل و سالن‌های خالی از تماشاگر از جمله صحنه‌هایی است که در روزهای اخیر بسیار با آن روبه‌رو بوده‌ایم

به همان نسبت که رغبت چندانی در میان عامه مردم برای رفتن به سینما نمی‌بینیم، اهالی سینما هم تمایل چندانی برای شروع کارهای تازه ندارند و حتی از فیلم‌هایی که آماده نمایش بوده و طبق برنامه باید در این روزها روی پرده فرستاده می‌شدند،‌ خبری نیست.

سایه سنگین مسائل سیاسی در چند هفته گذشته در تمامی حوزه‌ها از اقتصادی و ورزشی گرفته تا فرهنگی و سینمایی به شکل روشن احساس می‌شود و رکودی محسوس را به دنبال خودداشته است.

به نظر می‌رسد اغلب مردم منتظر هستند تا همه چیز به شکل عادی برگردد تا دوباره فعالیت‌های خود را از سر بگیرند؛ مسئله‌ای که باتوجه به حال وهوای چند روز گذشته، چندان طولانی نخواهد شد اما بدشانسی با آثاری بود که در این ایام روی پرده رفته و به لحاظ اقتصادی هم لطمه بسیاری را متحمل شدند.

هرچند دستیابی به رکورد اخراجی‌ها2 لااقل تا چند سال بعد ناممکن به نظر می‌رسد، اما در میدان رقابت‌های گیشه‌ای تنها فیلمی که حدس زده می‌شد بتواند در مقام قیاس با اخراجی‌ها2 از پیش بازنده نباشد، « درباره الی» بود.

فیلمی که برخلاف اخراجی‌ها که با تند و تیزترین انتقادات روبه‌رو شد، پیش از اکران عمومی سیلی از تایید و تحسین‌های داخلی و خارجی را در پشت خود داشت و البته در کنار آن از پتانسیل کافی برای جذب طیف‌های مختلف مخاطبان نیز برخوردار بود.

اما رقابت‌های انتخاباتی و اوضاع و احوال حاکم بر آن، این فیلم را چنان زمین زد که خوشحالی اصغر فرهادی از دریافت مجوز اکران عمومی‌اش، با روی پرده رفتن فیلم در یک شرایط بسیار نامناسب، رنگ باخته و جای خود را به ناراحتی دهد، شاید این روزها اصغر فرهادی وتهیه‌کننده فیلم به خود بگویند که ای کاش درباره الی کمی دیرتر و بعد از انتخابات امکان اکران عمومی به دست می‌آورد و فرصت بزرگ روی پرده فرستادن فیلمی که از هر دو جنبه (هنری و اقتصادی) از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار بود، اینچنین از دست نمی‌رفت.
فروش روزانه یک پنجشنبه فیلم درباره الی، زمانی که تبلیغات انتخاباتی، 24ساعت قبل از برگزاری انتخابات موقتا تعطیل شد، رقمی حدود 50میلیون بود، کارکرد درباره‌الی در این روز که همچنان مردم در تب و تاب انتخابات بودند، به روشنی نشان از این واقعیت داشت که درباره الی اگر در یک شرایط مناسب به اکران عمومی گذاشته می‌شد، اگر به رکورد اخراجی‌ها2 دست نمی‌یافت لااقل به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران می‌توانست فاصله‌ای بسیار با فیلم‌های بعدی جدول پرفروش‌های تاریخ سینمای ایران داشته باشد.

مشکلی که درباره الی با آن دست به گریبان بود، تنها مشکل این فیلم نبود، دیگر آثاری که تقریبا همزمان با این فیلم روی پرده رفتند، هر یک در نوع و سطح خود، ضربه‌ای اساسی از شرایط پیش آمده خوردند.

درست است که اصولا در زمان انتخابات مهمی همچون ریاست جمهوری توجه بسیاری از مردم به طور مشخص به این زمینه جلب می‌شود، اما این‌بار حوادث در قبل و بعد از انتخابات به گونه‌ای رقم خورد که همه پیش‌بینی‌ها را به هم زد.

نکته آنجا بود که برنامه اکران فیلم‌ها به گونه‌ای تنظیم شده بود که پایان نمایش عمومی فیلم‌های نوبت قبل همزمان باشد با روز برگزاری انتخابات و یا یک هفته قبل یا بعد از آن، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شد که فیلم‌های اکران شده در نوبت بعد کمترین لطمه را از شرایط روز خورده و بعد از آنکه اوضاع روال عادی خود را پیدا کرد می‌توانند مخاطبان خود را به دست آورند. چرا که تصور آن بود که همچون گذشته پس از پایان انتخابات همه چیز به حالت عادی خود برگشته و این فیلم‌ها می‌توانند عمده زمان اکران عمومی خود را در شرایطی متعارف پشت سر بگذارند.

اما بعد شدید رقابتی در این دوره هم در روزهای قبل از برگزاری انتخابات و هم پس از آن شرایط غیرقابل انتظاری را رقم زد. در روزهای پیش از انتخابات به ویژه یکی دو هفته قبل ذهن اکثریت قریب به اتفاق جوانان به عنوان طیف اصلی مخاطبان سینما در حول وحوش انتخابات و حمایت از کاندیدای موردنظر خود می‌چرخید.

شور و حال حاکم بر این روزها نیز به گونه‌ای بود که کمتر کسی برای رفتن به سینما روی خوش نشان می‌داد.خیابان‌های شهر شلوغ و گاه جوانان تا پاسی از شب در خیابانی مشغول تبلیغ نامزدهای موردنظر خود بودند و در این روزها شاهد چنان شور و حالی بودیم که نظیر آن را هیچ‌گاه در طول 30سال گذشته انقلاب به چشم ندیده بودیم.

تاثیر این شور وحال نیز به هنگام حضور مردم در پای صندوق‌های رأی کاملا مشهود بود؛ صف‌هایی چنان طولانی جلوی محل‌های اخذ رأی تشکیل شد که خوش‌بین‌ترین ناظران هم تا چند ماه پیش احتمال آن را نمی‌دادند؛

صف‌هایی که تا آخرین دقایق رأی‌گیری از مردم همچنان قابل رویت بودند و در نهایت نیز رکوردی دست نیافتنی را از خود به جای گذاشتند که از این منظر نقطه عطفی در تاریخ انقلاب محسوب می‌شود.

اما غیرمنتظره‌ترین بخش ماجرا ادامه‌یافتن حال و هوای انتخاباتی پس از پایان رأی‌گیری و روشن شدن نتایج بود. در واقع پاره‌ای از اعتراضات که به نتایج انتخابات صورت گرفت باعث شد تا شهرهای بزرگ و به ویژه تهران شاهد تجمعات گوناگون و درگیری‌های پراکنده‌ای شود که در مجموع زمینه‌ساز شرایط غیر عادی شد که نه تنها فعالیت‌های اقتصادی، بلکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نیز تحت الشعاع قرار داد.

به این ترتیب در طول این چند هفته پایین رفتن کرکره مغازه‌ها در خیابان‌های اصلی شهر از جمله صحنه‌هایی بود که بسیار شاهد آن بوده‌ایم.

از سوی دیگر ناآرامی‌های به وجود آمده، تیراندازی‌ها و حتی بمب‌گذاری‌هایی که خوشبختانه بسیاری از آنها با ناکامی همراه بود، باعث شده است که بسیاری از مردم احساس امنیت لازم برای حضور در مراکز و محل‌هایی که جمعیت زیادی حضور دارند، نکنند.

بنابراین طبیعی است که برای مدتی برخی از مردم تمایلی برای حضور در خیابان‌هایی که احتمال شلوغی دارند،‌ نداشتند و ترجیح می‌دادند، تا اوضاع آرام نشده در خانه بمانند.

با این اوصاف در افت محسوس فروش محصولات هنری، به‌ویژه عدم استقبال از فیلم‌های روی پرده دلایلی چند را می‌توان در کنار هم قرارداد که درنهایت به شرایط کنونی انجامیده است‌ نخست آنکه بسیاری از مردم هنوز دست و دلشان به کار نمی‌رود تا روند عادی زندگی را دوباره از سربگیرند.

بنابراین باتوجه به ناراحتی‌های موجود حال و حوصله ندارند به سالن‌های سینما بروند. دوم آنکه در طول این روزها بسیاری از سالن‌های سینما ترجیح دادند کرکره‌ها را پایین بکشند به ویژه آنها که در خیابان‌های مرکزی شهر قرار دارند و جالب اینکه از قضا توزیع سالن‌های سینما در جغرافیای شهری به‌گونه‌ای است که اغلب آنها در همین محدوده درگیری‌ها قرار داشتند، بنابراین بسیاری از سالن‌های سینما در این محدوده، اوضاع و احوال متغیری را
پشت سرگذاشتند که نشان می‌داد مدیران آنها میان تعطیل کردن یا نکردن سرگردانند، هرچند که در نهایت برخی اولی را برگزیدند.

و سوم آنکه باتوجه به حرکت‌های کورتروریستی که در گوشه و کنار دنیا شاهد بوده‌ایم و در ایران نیز به ویژه در این روزها برخی از آشوبگران برای بهره‌برداری از شرایط موجود و گل‌آلود کردن هرچه بیشتر آب حرکت‌هایی (خوشبختانه اغلب ناکام) در این راستا انجام داده‌اند،‌ دور از انتظار نیست که تا آرام شدن شرایط، برخی از سینما روها از ترس آتش‌سوزی و حوادث غیرمنتظره یا حتی شلوغ‌شدن‌های ناگهانی خیابانی، گذرشان به سالن‌های سینما نیفتد.

این شرایط در طرف متقابل در میان اهالی سینما نیز دیده می‌شود، در انتخابات اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای بسیاری از اهالی سینما پای خود را به رقابت‌های انتخاباتی باز کردند و به شکل آشکار و روشنی به حمایت از کاندیدای موردنظر خود وحتی صحبت علیه کاندیدای رقیب پرداختند، حرف‌های بسیاری زده شد، مکتوبات و فیلم‌های گوناگونی هم از آنها منتشر و دست به دست شد.

این مسئله از چند جنبه به ضرر فضای سینمایی کشور ختم شد، به ویژه اینکه برخی از اهالی سینما نیز در این شرایط پای تسویه حساب‌های گذشته را به میان کشیده و به تندی با یکدیگر روبه‌رو شدند و بازار محکوم کردن یکدیگر بسیار داغ بود.

بنابراین در شرایط فعلی یک بلاتکلیفی احساس می‌شود که به هر حال پایان کار چنین ماجراهایی در فضای سینمایی کشور کجاست و آیا می‌تواند دامنگیر اهالی سینما نیز شده و حتی موجب عدم فعالیت برخی از آنها و ایجاد مشکلاتی برای فیلم‌هایی که با حضور آنها ساخته می‌شود، شود؟ چشم‌انداز این ماجرا هرچه باشد به هر حال باعث یک بی‌حوصلگی و عدم رغبت برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌‌شود و طبیعی است که هنرمندان برای کار نیاز به فضایی آرام دارند.

به همین لحاظ بسیاری ترجیح می‌دهند، آب‌ها از آسیاب افتاده و در یک شرایط آرام فعالیت خود را دوباره از سربگیرند. به این ترتیب بسیاری از پروژه‌ها متوقف شده و زمان کلید خوردن آنها به بعد موکول شده است.

وضعیت نابسامان اقتصادی حاکم بر سینمای ایران در چنین شرایطی که با عدم استقبال مردم از سالن‌های سینما همراه بوده نیز باعث شده، صاحبان فیلم‌ها تمایلی به روی پرده فرستادن فیلم‌های خود نداشته باشند تا در کنار این چند فیلمی که عملا فرصت نمایش عمومی خود را از دست داده‌اند و در قیاس با پیش‌بینی‌های قبلی با شکست تجاری همراه شده‌اند، فیلم دیگری به این مجموعه اضافه نکنند.

اینگونه بود که پخش‌کننده فیلم پسر تهرونی ساخته کاظم راست گفتار با بهانه کردن آماده نشدن کپی‌های فیلم ترجیح داد که حتی به فرض از دست دادن نوبت اکران عمومی فیلم خود را در چنین شرایطی که پیشاپیش شکست تجاری فیلم‌ها قابل پیش‌بینی است، فیلم خود را روی پرده نفرستد.

این مسئله‌ای است که بی‌تردید دیگر پخش‌کننده‌ها نیز از نظر دور نداشتند و فعلا احتمال آنکه فیلم تازه‌ای روی پرده قرار گیرد نمی‌رود. مگر اینکه شرایط همچنان که رو به آرام شدن دارد، پیش‌رفته و در روزهای آینده همه چیز به روال قبلی خود نزدیک شده و در یک شرایط طبیعی و آرام فعالیت‌ها از سرگرفته شود.

هرچند که باتوجه به تنش‌های به وجود آمده، انتظار اینکه خیلی سریع این مهم به وقوع پیوسته و دوباره شاهد رونق اقتصادی و فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و هنری باشیم، قدری دور از ذهن به نظر می‌رسد و باید زمان کافی پشت سرگذاشته شود تا این ضرورت به شکل طبیعی محقق شود.

بنابراین حتی با آرام شدن اوضاع، احتمال می‌رود چند هفته‌ای هم زمان لازم باشد تا سینماها دوباره رونق گرفته و مخاطبان خود را بازیابند؛ مدت زمانی که بعید است شامل حال فیلم‌هایی که فعلا روی پرده هستند شود.

درباره الی که نزدیک به 3 هفته از آغاز اکران عمومی آن می‌گذرد و باوجود در اختیار داشتن 25 سینما هنوز از مرز 350میلیون تومان نگذشته است و این بدترین اتفاقی بود که برای این فیلم پرمخاطب می‌توانست بیفتد.

بنابراین اگرچند هفته دیگر نیز از این فرصت در چنین شرایطی سپری شود، احتمال اینکه این فیلم فرصت جبران شرایط فعلی را نداشته باشد بسیار ضعیف به نظر می‌رسد، چراکه با توجه به برنامه‌های فعلی اکران، باید جای خود را به فیلم‌های بعدی بدهد.

این مسئله شامل حال فیلم‌هایی همچون امشب شبه مهتابه، هرچه تو بخواهی، خروس‌جنگی و پاتو زمین نزار هم شده است که همگی اگرچه جزو فیلم‌های بدنه‌ای سینمای ایران محسوب می‌شوند اما هیچ یک حتی نتوانسته‌اند به یک سوم فروش که برای آنها پیش‌بینی می‌شد دست یابند و ارقام فروش آنها در گیشه بسیار ناامیدکننده می‌نماید، به گونه‌ای که شکستی سخت را در کارنامه سازندگان خود به‌همراه داشته‌اند.

اینجاست که می‌توان توجه داشت که همیشه پتانسیل‌های یک فیلم برای جذب مخاطب کفایت نمی‌کند و نکته بسیار مهمتر از آن که حرف اول را می‌زند شرایط اکران عمومی فیلم‌هاست.

چرا که تا پیش از این برخی باور داشتند که یک فیلم پرمخاطب حتی در یک شرایط نامناسب نیز می‌تواند مخاطبان خود را به سالن‌ها کشیده و شرایط زمان اکران نمی‌تواند عامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت فیلم‌ها محسوب شود، بلکه درصد نه‌چندان بالایی از تاثیرگذاری را خواهد داشت اما این‌بار در یکی از فصول نه چندان بد اکران پاره‌ای اتفاقات غیرمنتظره شکست سختی را برای مجموعه‌ای از فیلم‌های تماشاگر پسند سینمای ایران به همراه داشته که همه معادلات را برهم زده است و پارامترهایی را به میان کشیده که پیش از این در سینمای ایران نمونه مشابهی نداشته است.

اما با این حال نباید فراموش کرد که تجربه تاثیرپذیری حوزه‌های مختلف از دنیای سیاست در کشورهای جهان سوم امر بی‌سابقه‌ای نیست و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وقتی التهابات دنیای سیاست قدری بیش از حد متعارف باشد، چنین مسائلی قابل پیش‌بینی است حال اگر نتیجه انتخابات امسال نشان از پیروزی هر کاندیدای دیگری نیز داشت، احتمال چنین رخدادهایی وجود داشت.

نکته آنجاست که در طول هفته‌های گذشته در کشور ما مردم یک فضای خاص سیاسی را تجربه کردند که پیش از آن تجربه نکرده‌ بودند؛ تجربه‌هایی نظیر بازبودن فضا برای تحلیل‌ها، نظرات و حتی شعارهای سیاسی و به ویژه مناظره‌های تلویزیونی که رل مهمی را در فضای سیاسی این دوره برعهده داشت‌ که البته حوزه فرهنگ بیشترین لطمه را در این میان دید .




منبع : همشهری آن‌لاین و خبر آن‌لاین
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد